STRYD Watt-måler

En STRYD Watt-måler er en lille enhed, som du monterer på dine løbesko. Den  en vægt på kun 8 gram. 

Den hjælper dig med at styre intensisten både under konkurrence og i din daglige træning. Den viser dig den effekt, som du løber med, når du sætter foden i jorden målt i watt.

Den bliver ikke påvirket af, hvordan du har det… din puls vil reagere på mange andre faktorer. Det kunne fx være af varme eller lidt træthed i kroppen.

Du har sikkert også lagt mærke til at pulsen reager med lidt forsinkelse, når du løber op ad en bakke eller på  intervaller.



Styr din intensitet

En STRYD watt-måler reagerer med det samme, og du vil kunne se den intensitet (watt) som du løber med.

På billedet herunder ses forskellen tydeligt mellem puls (den røde kurve) og watt (den gule kurve). At pulsen er forsinket i forhold til watt.

Det gør det nemt at styre intensiteten, når du løber og særligt op ad en bakke eller i modvind, og på den måde økonomisere med die kræfter.

Holder du dig til dine planlagte Watt? Så vil du kunne få det forventede udbytte ud af din træning.

I en konkurrence er det afgørende ikke at begynde med alt for høj intensitet. Er intensiteten for høj i starten vil du senere i løbet blive tvunget til at sætte tempoet ned, hvis du vil gennemføre løbet.

Med en STYRD watt-måler vil du nemt kunne styre din intensitet fra start til slut af din konkurrence.



Analyserer dit løb

Der er også andet en STRYD watt-måler kan hjælpe dig med, hvis du gerne vil nørde lidt mere med dit løb og finde ud af hvor du kan optimere.

Du kan også se:                                   

  • Pace - Tempo (min./Km)
  • LSS - Er den energi som bliver genanvendt når du under. En stigning i LSS indikerer en forbedring af løbeøkonomien. Det er individuelt fra løber til løber hvad den skal være på, men for de fleste vil den være et sted mellem 6 – 14 KN/M

         En stigning i tallet vil indikere en bedre løbeøkonomi.

  • Vind - Registrerer vindens påvirkning på dit løb.
  • Power - Den effekt som du løber med målt I Watt.
  • Kadence - Antal skridt pr. min. Målet bør være omkring 180. Det er dog lidt afhængigt af din høje. Høje personer har en lidt lavere kadence og lave personer har en lidt højere kadence.
  • Kontakttid - Den tid som din fod er i jorden målt i millisekunder. De fleste motionister har en kontakttid på mellem 200 og 300 ms
  • Form Power - Er den effekt du ikke bruger til at bevæge dig frem ad. Altså spildt effekt målt i Watt. Form power hænger også sammen med den fart som du løber med. Jo hurtigere du løber jo større er din Form power.
  • FP-Ratio - Forholdet mellem Power og Form Power i procent. Lavere FP-Ratio betydet bedre løbeøkonomi.
  •  Vert. Osc    Det er bevægelsen op og ned. Jo mindre jo bedre.



Har du lyst til at forbedre din løbeøkonomi?

Kan du prøve at løbe på en strækning, som er flad eller har samme stigning eller fald. Så vil du kunne sammenligne de data, som du kan se på dit ur undervejs. Ved at holde de samme watt mens du løber, kan du se hvad der sker?

Fx hvis du øger din kadence. Så vil du måske opleve, at du løber hurtigere med de samme watt. Det vil måske føles lidt anstrengende i starten men du kan se, at du løber hurtigere med den samme energi.

Du vil opleve at når du ændre på din kadence, vil det andet også følge med. Din kontakttid vil også blive lavere og at dit Vert. Osc blive mindre. En anden fordel ved at øge kadencen er at din belastning bliver mindre.

Din Form Power og FP-Ratio vil du også kunne se at der sker ændringer med.

Du kan også prøve at lande anderledes på foden. Ved at ændre på, hvor du lander på foden, vil du også ændre din kropsholdning. Det vil også have en indflydelse på din Form Power og FP-Ratio.

Jeg vil foreslå at man starter med at kigge på kadencen. Er den på180 er det fint, erden ikke er det det føste sted det giver mening at justere. Idet meget af det andet følger med, uden man behøver at tænke på andet end at øge sin kadencen. Først når det føles naturligt at løbe med en kadence på omkring de 180.

Vil jeg forsøge om, der er noget at hente ved at fokusere på min kropsholdning. Ved at se hvad der sker med min Form power og FP-ratio når jeg ændre lidt på min kropsholdning samtidig med at kadencen er på omkring 180.

 

På billederne herunder kan der ses, hvilken indflydelse en lille ændring af kadencen har på løbeøkonomien.



Klik på billedet så kommer der en lile tekst under billedet.



POWER-RUNNING.DK, CVR-NR.: 31562619 ved Peter Andersen, Fundertoften 28, 8600 Silkeborg,

Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk